Tadeusz Kościuszko: buntownik – innowator – influencer

Projekt graficzny wykonała Agata Szybowska.

Tadeusz Kościuszko (1746-1817) buntownik – innowator – influencer – legenda za życia.

Zamów książkę: Marketing historyczny

“Historia Tadeusza Kościuszki, gdyby spojrzeć na nią z perspektywy marketingowej pokazuje jak budować markę osobistą, która angażuje odbiorców do trudnych wyzwań. Dodatkowo Kościuszko wskazuje nam, że ważny jest rozwój, inteligencja, szerokie horyzonty myślenia oraz wychodzenie przed szereg. Wyprzedzał swoje czasy, ale to może dzięki temu, że to on pełnił rolę naczelnika insurekcji, to w głowie Polaków pojawiło się zjawisko solidaryzmu społecznego niezależnie od pochodzenia oraz dało to początek tworzenia się nowoczesnego państwa polskiego, w którym znaczenie miał każdy stan, nie tylko szlachecki.” Marketing historyczny. Czy umiemy mądrze korzystać z historii? Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2023 r., s. 89Jego dziedzictwo obejmuje nie tylko czyny bojowe, ale także postawę humanistyczną i zasługi dla równości społecznej. Tadeusz Kościuszko pozostaje jednym z najważniejszych bohaterów narodowych Polski.

  • „Reformatorzy szukali ikon. Gdy Kościuszko wjeżdżał do Lwowa zajętego już przez Austriaków, ludzie szaleli na jego punkcie. Kobiety obcinały mu kosmyki włosów, a portrety Kościuszki sprzedawały się w niesamowitym tempie.”
  • opowieść o budowaniu strategii zaangażowania społeczeństwa, łamania schematów i patriotyzmu w kontekście obrony wolności każdego Polaka.
  • tolerancja, wolność, angażowanie kobiet w czyn niepodległościowy, poszanowanie różnych narodowości, walka z niesprawiedliwością społeczną.
  • kształcenie w kierunku kompetencji prospołecznych, proobywatelskich. wojsko porzuca króla Poniatowskiego, a wybiera Kościuszkę (powstanie warszawskie w Wielkim Tygodniu 1794 r.)
  • Kościuszko wskazuje: „Potrzeba wyciąga więc, aby obywatele sami opatrzyli sposób ochrony swojej i kraju. […] Co się uskutecznić może uformowaniem milicji po wszystkich województwach, ziemiach, powiatach, a to tym sposobem aby (na sejmikach) jeden regiment pieszy, a drugi kawalerii był.”
  • do końca XIX w. każdy kulturalny i obyty mieszkaniec Europy miał świadomość kim był Tadeusz Kościuszko.
  • czy wiecie, że z Australii pochodzi piwo o nazwie: Kościuszko?
  • caryca Rosji, Katarzyna II nazywa Kościuszkę niebezpiecznym jakobinem (kto to? poczytajcie o rewolucji francuskiej 🙂
  • gdy Kościuszko zmarł i wieść o tym rozeszła się po Europie, odprawiano żałobne liturgie w kościołach różnych wiar i wyznać: katolickich, kalwinistycznych, luterańskich, muzułmańskich i żydowskich.
  • car Aleksander I zdawał sobie sprawę z tego, jak silną markę stanowi Kościuszko, ponieważ zgodził się na pogrzeb naczelnika na Wawelu. Zapewne chciał wykorzystać tę patriotyczną legendę do swoich celów, choć biorąc pod uwagę stosunek Polaków do Moskali było to niemożliwe.
  • na początku XX w. gdy zanosiło się na wojnę w Europie, działacze polityczni odwoływali się do osoby Tadeusza Kościuszki, aby angażować społeczeństwo i zyskiwać poparcie.
  • Kościuszko był inspiracją i symbolem dla kolejnych pokoleń zrywów niepodległościowych.