Z każdym rokiem zacierają się granice między PR a Marketingiem. Skąd to widać? Ponieważ agencje PR oferują nie tylko działania związane z mediami tradycyjnymi, ale wchodzą w świat digitalu. Czemu? Digital marketing daje nam mnóstwo danych do analizy i przekuwania ich na konkretne działania w komunikacji z odbiorcami. Dodatkowo dostajemy świetną przestrzeń do testowania nowych pomysłów i rozwiązań w komunikacji. Kolejny argument to skuteczność targetowania (dotarcie do określonych grup docelowych). Digital zapewnia większą „siłę rażenia” od tradycyjnych mediów. Oczywiście tradycyjne wysyłanie informacji prasowych wciąż ma się dobrze, ale to nowe narzędzia rosną w siłę i zagospodarowują coraz więcej miejsca w przestrzeni PR-u. Rok 2020 dla PR-owców to kolejny krok do digital marketingu. Znajomość tradycyjnego PR i prowadzenie media relations na poziomie mediów tradycyjnych może za chwilę okazać się martwą przestrzenią. Na rynku agencje PR w ramach swoich działań oferują nie tylko dobrze przygotowany PR tradycyjny, ale nie boją się dokonywać przeobrażeń, wchodząc w świat marketingu, internetu. Poza tym wiele agencji, które jeszcze niedawno nie posiadało w ofercie PR-u, już wchodzi w ten obszar.
Dużo mówi się i walczy ze złym interpretowaniem i używaniem nazwy Public Relations, a co się dzieje za drzwiami agencji PR? Jak to jest z etycznym podejściem do pracowników? Etyka i moralność to podstawa życia społecznego. Jak osoba pracująca na rzecz agencji PR ma świadczyć usługi na najlepszym poziomie, ma być kreatywna i pełna energii, jeśli jest źle traktowany w pracy? Mobbing, traktowanie ludzi jak roboty, które wykonują jedynie zadania, nieprzyjemna atmosfera i niedopuszczanie do merytorycznej dyskusji. Zdarza się, że wplątuje się pracownika w proces oszukiwania klienta. Takie rzeczy się dzieją. Myślę, że kolejny rok powinien przynieść działania w ramach etyki w branży PR, które rozpoczną proces zmian wewnątrz agencji PR. Komunikacja wewnętrzna, CSR dla klienta? Czasem uporządkujmy własny ogródek, zanim weźmiemy się jako „eksperci” za inny.
Kto z Was na 2-3 dni przed sylwestrem 2019 roku zaobserwował informacje, grafiki, nakładki, posty w mediach społecznościowych na temat tego, czy puszczać fajerwerki o północy w noc sylwestrową, czy nie? Ekologia w 2020 będzie silnym trendem wśród klientów różnych marek. Słyszymy w mediach o kryzysie klimatycznym, globalnym ociepleniu, smogu itd. i właśnie to wpływa na zmianę naszego myślenia i decyzji co do stylu życia i produktów oraz usług, z jakich korzystamy. Dlatego myślę, że organizacje postawią na ekologię w swoich działaniach PR.
Jak wynika z badań Gemius/PBI rok 2019 przejdzie do historii jako „rok mobile”. Coraz więcej osób częściej łączy się z internetem za pomocą urządzeń mobilnych. Jeśli chcemy prowadzić komunikację, która będzie docierała do określonych odbiorców, to musimy pamiętać, że większość z nich będzie je odbierała za pomocą urządzeń mobilnych. Nie bójmy się pokazywać odbiorcom, co się dzieje tu i teraz: live, relacja, zdjęcie tuż przed rozpoczęciem eventu czy video, a sam Facebook to za mało…
W zestawieniu Sztyblety PR nie mogło tego zabraknąć. 100 Rocznica Bitwy Warszawskiej to okazja do wykorzystania tego temu przy tworzeniu komunikacji. Myślę, że oprócz eventów (które raczej są oczywiste) pojawi się dużo działań content marketingowych. To dobry moment dla marek, aby wejść w działania CSR, dokonać transferu wartości i postaw związanych z patriotyzmem i tożsamością narodową. To także kontynuacja 100 rocznicy Odzyskania Niepodległości przez Polskę.
Uchylę tutaj rąbka tajemnicy, Sztyblety PR będą miały w tym także swój udział…